Lake, Pipaluk

Værkerne, der opstår af Pipaluk Lakes (f. 1962) arbejdsproces, er fascinerende på grund af deres kompleksitet og indbyggede modsætninger.

Materialet gør dem hårde, skarpe og massive. Men samtidigt bliver de bløde og organiske i kraft af arbejdsprocessen. De aftryk metallerne afsætter på glasset giver værkerne en fast defineret overflade. Men samtidigt har de glassets karakteristiske dybde, klarhed og lethed.

Lake er basalt set interesseret i flader, mønstre og aftryk - og i den forvandling, der sker fra det flade til det rumlige. Det er her, hendes udgangspunkt som tekstilkunstner viser sig.

Eksperimentel og delvis ukontrollabel

Pipaluk Lake er uddannet på Kunsthåndværkerskolen i Kolding i 1988 med afgang i glas og tekstil. Det særlige ved hendes værker er, at de er resultatet af en arbejdsproces, der er eksperimentel og delvis ukontrollabel. Derved adskiller hun sig fra andre kunstnere, der arbejder med glas.

Det er en meget åben arbejdsproces, hvor Pipaluk Lake arrangerer og bestemmer startbetingelserne, men hvor hun ingen indflydelse har på det, der sker inde i ovnen. Derfor afgøres værkernes endelige udseende af en lang række faktorer, som hun kun delvist er i stand til at kontrollere.

Tyngedekraft og metalkonstruktion

Konkret arbejder Pipaluk Lake med plant glas, som hun arrangerer i sin ovn. Enten stakkes glasstykkerne, eller også hænges de op over en metalkonstruktion øverst i ovnen.

Når temperaturen når op over 800 grader, bliver glasset blødt. Det smelter sammen og begynder at falde ned i ovnen. Den proces stopper først, når ovnen slukkes. På den måde sker der en forvandling af den plane glasflade til en tredimensionel, skulpturel form.

Genbrugsglas og kemiske reaktioner

Pipaluk Lakes materialevalg er enkelt. Glasset er genbrugsglas – oftest kasseret vinduesglas eller syltetøjsglas. Derudover anvender hun metal i forskellige former. Glasset hænges op i jerntråde, eller også formes kobber- eller messingplader, så de laver aftryk i det varme glas eller giver det bløde glas en form, det kan falde ned over.

De metaloxyder, der dannes, når det varme metal går i forbindelse med luftens ilt, afsættes på glasset som farve og struktur. De giver, sammen med de metaloxyder og emaljefarver som Pipaluk Lake også drysser og maler på glasset, værkerne forskellige farveudtryk.
”Jeg så en hel gruppe faldskærmsspringere, der faldt ned over en mark, og det var en vild oplevelse – deres faldskærme blev blæst op med modsatrettet kraft, og samtidig blev de trukket ned mod jorden af tyngdekraften. Episoden blev udgangspunkt for en af mine tidlige serier, 'Spænd og Lettelser', hvor jeg meget tydeligt opdagede, at jeg arbejdede med tyngdekraften. At min måde at holde denne kraft tilbage på var ved at fastholde glasset med tråde og metalstykker.”

- Pipaluk Lake, 2012
, 1998
Oven shaped and streched household glass with additional colouring from metalsubstances. 17-46 cm (height)
Purchased 2008. Inv.nr. 2008-006-010. ©The artist. Foto: The artist">
bubble