Goya, Francisco

På grund af sit ekspressive og originale billedsprog anses Francisco de Goya (1746-1828) som én af de væsentligste forudsætninger for den moderne kunst. Og trods sin tilknytning til det spanske hof var Goya blandt de første kunstnere, der frigjorde sig fra kirkens og kongens magt. Hans motiver og den frie, nærmest karikerende behandling heraf peger derfor også frem mod den udvikling, kunsten undergik sidst i 1800-tallet og helt ind i det 20. århundrede.
 
Eugène Delacroix, Honoré Daumier, Édouard Manet samt ikke mindst Pablo Picasso regnes blandt de kunstnere, der direkte har taget indtryk af hans kunst.
 
Holstebro Kunstmuseums samling af udenlandsk grafik omfatter et udvalg af betydelige kunstnere, der er repræsenteret med én eller flere sammenhængende serier: Pablo Picasso, Henri Matisse, Marc Chagall, Alberto Giacometti og Francis Bacon.
 
Med Francisco de Goyas grafiske serie Los Caprichos (kapricerne) er museets samling tilført en historisk dimension. Seriens i alt 80 akvatintetryk er udført ca. 1793-1798, men blev først udgivet samlet i 1799. Den anvendte trykteknik der tillader indarbejdelse af gråtoner med dramatiske kontraster af lys og skygge til følge, var først og fremmest inspireret af Rembrandt. 
 
I galleriet herunder kan du se alle balde i serien.

Lundefulde fabler

Seriens titel "Los Caprichos" er afledt af det italienske ord capriccio, der egentlig betyder lunefuld, men som tillige dækker over underfundige indfald. Flere af trykkene afbilder således makabre og bizarre scener af djævelskab og heksekraft. Ofte giver Francisco Goya de enkelte scenerier fablens form, hvor dyrefigurer vises med menneskelige egenskaber og manerer. Goya tilføjer tvetydige dimensioner i tolkningen, og i visse tilfælde har man stadig ikke helt afklaret fremstillingernes betydning. 

Utvetydigt samfundssatirisk

Men serien har imidlertid også et utvetydigt samfundssatirisk indhold. Goyas kritik er her vidtrækkende og giftig. Han skildrer den dominerende overtro, den herskende klasses uvidenhed og uformåenhed, manglen på pædagogisk indsigt og ægteskabelige fejlgreb. Dertil har nogle af motiverne anti-klerikale temaer.

 
De enkelte blade i serien viser således menneskelig dårskab og menneskehedens ulykkelige vilkår, gerne med henvisning i billedtitlerne til spanske ordsprog og sproglige vendinger. 

Fornuftens søvn avler uhyrer

Francisco de Goya (Nr. 1) tilhørte kredsen af reformivrige liberale spaniere, som i samfundssyn var inspireret af Oplysningstidens idealer. Derfor beklager Goya da også, at fornuften ikke i højere grad styrer menneskets tanker og handlinger. Dette er især tydeligt i seriens mest kendte motiv, Fornuftens søvn avler uhyrer (Nr. 43).
„He [Goya] has selected from amongst the innumerable foibles and follies to be found in any civilized society, and from the common prejudices and deceitful practices which custom, ignorance or self-interest have made usual..“

- Francisco de Goya om serien 'Los Caprichos', 1799
bubble