Isolotto, Uffe

Uffe Isolotto (f. 1976) dimitterede fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2007. Hans værker beskæftiger sig primært med en teknologisk virkelighed i hastig udvikling, og det kunstneriske virke indbefatter fysiske og digitale skulpturer, installationer og tidsbaserede medier.

Især ønsker kunstneren gennem forskellige bearbejdninger af den sammensatte krop at udfordre etablerede distinktioner mellem det menneskelige og det ikke-menneskelige, det biologiske og syntetiske. På denne måde placerer Uffe Isolottos praksis sig i en posthuman tilstand, hvor mennesket i stigende grad er fremmedgjort både i forhold til naturen og sine egne teknologiske frembringelser.

Uffe Isolotto har deltaget i udstillinger på blandt andet ARKEN Museum for Samtidskunst, Den Frie Udstillingsbygning, Nikolaj Kunsthal, Tranen – Rum for Samtidskunst, O-Overgaden, og Malmö Konsthall. Hans værker har hjemsted i de permanente samlinger på Statens Museum for Kunst og Holstebro Kunstmuseum. I 2022 præsenterede Uffe Isolotto We Walked the Earth til den danske pavillon som en del af den 59. Venedig Biennale. Permanente udsmykninger findes på bl.a. Vendsyssel Teater, AAU Campus Øst samt i skulpturhaven ved Holstebro Kunstmuseum.

Holstebro Kunstmuseum præsenterede kunstnerens hidtil største museumsudstilling. Udstillingen Mælkeøje (7. juni - 30. november 2025) blev hans første kommissionerede projekt, siden han repræsenterede Danmark på Venedig Biennalen. 

Uffe Isolotto driver udstillings- og produktionsplatformen Age of Aquarius sammen med billedkunstner Nanna Starck. Herudover var han blandt initiativtagerne til det nu forhenværende kunstnerdrevne udstillingssted TOVES. 

Værket i museumshaven 
Universal Serial Bus

Uffe Isolottos (f.1976) Universal Serial Bus fra 2018 består af to skulpturdele forbundet af en kæde i jern, maling, USB-stik, LED-lys og indtørrede dyrekropsdele. Erhvervet i 2021 med støtte fra 15. Juni Fonden.

Det blev installeret i sommeren 2021, hvor kunstneren personligt arrangerede "indmaden" i de to kabinetter (tørrede naturprodukter af hestetarme, kyllingefødder, griseører mm.)

De to skulpturelle elementer har begge en lysende ring omkring USB-porte. 
Og titlen er da netop også en udvidelse af akronymet USB, som henviser til den port, man bruger til at overføre information eller energi til sine digitale enheder. I denne sammenhæng refererer værkets kabinetter både til et kuriositetskabinet og computerkabinet.

Værket beskæftiger sig med forholdet mellem natur og kultur, samt hvordan kroppen konstant sammenkobles med digitale netværk. Skulpturens støtteben består af ornamenter og "stiliseret natur".

Værkets elforsyning løber skjult under jorden. 

Strømforsyningen muliggør de lysende ringe omkring USB-portene, som ses tydeligere på dette foto fra efteråret.


Fra installering af værket i haven. Kunstneren fylder indmad i værkets kabinetter.

Uffe Isolottos praksis placerer sig i en posthuman tilstand, hvor mennesket i stigende grad er fremmedgjort både i forhold til naturen og sine egne teknologiske frembringelser.
bubble