Meese, Jonathan
Baggrund
Jonathan Meese er født 1970 i Tokyo. Hans far er waliser og hans mor tysk. Som barn flyttede han med sin mor til Tyskland. I årene 1995-1998 studerede Jonathan Meese ved Hochschule für Bildende Kunst i Hamborg, men færdiggjorde ikke sine studier.
Populærkultur og personlig ikonografi
En træningstrøje fra Adidas hører blandt kunstnerens foretrukne beklædningsgenstande, og striberne henviser derfor til kunstneren selv, der i øvrigt igen og igen optræder som hovedpersonen i billederne.
Endelig er der gerne elementer fra populærkulturen i hans værker som f.eks. superskurken Dr. Fu Manchu eller en preussisk soldat, som vi genkender ham fra film og karikaturer. Dertil kommer alskens ord og sætninger skrevet tværs hen over billederne.
Dynamisk leg med symboler, identitet og kunstnerrollen
Jonathan Meeses univers er fyldt med humor og ironi, der ikke altid placerer ham selv i det mest flatterende lys. Samtidigt sætter han den kunstneriske udtryksform på spidsen ved sin tydelige og voldsomme kropslighed og med sin dynamiske leg med symboler, identitet og kunstnerrollen.
Han udfordrer til stadighed sig selv og ikke mindst os og vores opfattelse af kunstens mål og midler. Giver man værkerne tid, ser man dog også mere traditionsbestemte træk i Jonathan Meeses kunst.
Kunstneriske samarbejder og gesamtkunstwerk
Jonathan Meese har ved flere lejligheder arbejdet sammen med den danske kunstner Tal R, der også er repræsenteret i Holstebro Kunstmuseums samling. I 2005 skabte de to kunstnere i fællesskab totalinstallation MOR i X-rummet på Statens Museum for Kunst.
I 2017-18 samarbejdede Meese både med Tal R og Daniel Richter om at skabe særudstillingen The Men Who Fell from Earth på Holstebro Kunstmuseum. Værker af Jonathan Meese kan i Danmark også ses på Statens Museum for Kunst og Louisiana Museum of Modern Art.
"I just wanted to empty this gesture and put it into a new combination, into a new context. I wanted to say, hey, how can a gesture be bad? It’s like, how can a knife be bad? It’s an object."
- Jonathan Meese, 2021