Klein, Kirsten

Overgangen mellem nær og fjernt og hele den rigdom af gråtoner, der ligger mellem den sorte skygge og det hvide lys, er det, der optager Kirsten Klein (f. 1945). Hun er en følsom æstetiker, hvilket afspejler sig i hendes kærlighed til at portrættere eksempelvis et dødt vindblæst træ under månen på en måde, der gør det uendelig smukt. I det hele taget er der i hendes kunst gerne en melankolsk tone.

Kirsten Klein er som John Olsen og Inge Lise Westman en kunstner, der arbejder natur- og traditionsforbundet inspireret af den levende natur og i en erkendelse af denne levende naturs betydning for menneskets væren; et naturromantisk syn.

Derfor er naturens kræfter i fokus. Især er sammenspillet mellem naturens elementer vand, luft og jord vigtig i hendes udsyn. Og det er det danske – men også norrøne – landskabs monumentalitet, der gang på gang indfanges af hendes linse. 

Stor fototeknisk formåen

Med stor fototeknisk formåen evner Kirsten Klein i kraft af voldsomme kontrastvirkninger og sensitiv stoflighed at indfange lysets og årstidernes vekslen. Hun viser landskabets mange ansigter, fra det barske til det blide, og man kan næsten høre havet bruse, tidevandet risle og vinden hviske i træerne i mødet med hendes sanselige billeder, i nærmest sceniske kompositioner.

Klein interesserer sig for gamle fotografiske teknikker. Bl.a. har hun fotograferet med hulkamera. Det giver det ellers fotografisk håndgribelige en overraskende flygtighed. Hun blev udlært som fotograf i 1966 og har virket som selvstændig fotograf siden 1970. 

Jeg foretrækker at lave sort-hvide fotografier, fordi de bedre taler til ens personlige følelser. Tonernes glød og spillerummet i tonerne er mere udfordrende i sort-hvide fotos. Jeg synes, at farvebilleder er meget ‘færdige’ billeder. Hvorimod sort-hvide fotografier har en tomhed, der giver plads til betragteren.

- Kirsten Klein, 2011

Skymotiver - billedets abstrakte kvaliteter

Kirsten Klein har en forkærlighed for skyer. Både de lavt hængende, der som en tåge indhyller landskabet i en tung dyne, eller de store dramatiske kumulusskyer, der som bjergmassiver rejser sig i horisonten.

Hun har også koncentreret sig om rene skymotiver, og her er det særlig tydeligt, hvor optaget Kirsten Klein er også af billedets abstrakte kvaliteter såsom skyernes former og stoflighed.

Limfjordslandet og Mors

Kirsten Klein har gennem årene rejst i mange lande, men det er Limfjordsøen Mors, kunstneren især føler sig forbundet med. Her er hun er bosat, og her henter hun en stor del af sin motivkreds.

Kirsten Klein arbejder i al slags vejr og alle årstider, og hendes fotografier viser, at hun er mere end almindelig fortrolig med naturen. Hendes univers er fyldt med vindblæste træer, små lysninger og vandet, der omslutter Mors.

I 2012 præsenterede Holstebro Kunstmuseum udstillingen Limfjorden med fotografier fra bogen Limfjorden - stemmer og steder af Kirsten Klein og Hans Edvard Nørregård-Nielsen.  

“Jeg kan lide at skildre alle de forvandlinger, der foregår fra efterår til forår. Jeg elsker det smukke morgenlys, sommerens aftenlys eller bare skumringen. Jeg holder af lyset og at alt er skygger. Jeg må indrømme, at jeg er meget optaget af fotografiets dobbelthed. At det både repræsenterer øjeblikket og evigheden. Når jeg fotograferer sporene af forandringer i naturen, giver jeg logisk nok også en tanke til evigheden; en fornemmelse af noget tidløst.”

- Kirsten Klein, 2011
bubble