Tal R
Tal R (f. 1967) hører blandt de mest markante kunstnere i sin generation. Han øser af en tilsyneladende uudtømmelig kilde af kreativitet og skæve fortællinger; malerier, skulpturer, grafik og keramik, der under den tilsyneladende harmløse overflade indeholder indsigts- og fantasifulde fortolkninger af tilværelsens fortrængte sider.
Et karakteristisk træk ved Tal R’s kunstneriske praksis er benspændet – et formelt greb eller et afsæt, der nedbryder de regler, han normalt bruger, og som tvinger ham til at gøre tingene på en ny måde. Et eksempel på et benspænd var da han omkring år 2009 traf valget om at male med harelim og pigment – en teknik, der minder om fresco-maleriet, og hvor man ikke kan male over på samme måde som med oliemaling.
Et internationalt navn
Tal R(osenzweig) er født i Israel i en jødisk familie med dansk mor og tjekkisk far. Han er vokset op i København, Valby og har gået i jødisk skole. Han gik på Kunstakademiet i København i årene 1994-2000. Hans identitet er sammensat af mange forskellige elementer og kulturer. Det samme kan man sige om hans malerier og skulpturer.
Tal R er en af dansk kunsts helt store navne internationalt. Allerede mens han gik på Kunstakademiet udstillede han på Louisiana i Humlebæk, og siden har han udstillet over det meste af Europa.
Nyekspressivt og nyfigurativt maleri
Tal R henter sin inspiration på kanten af det alment accepterede – i det oprørske, afsøgende og fabulerende. Men trods den megen ironi og distance der er i hans værk, er han i mange henseender optaget af traditionelle koloristiske og kompositionelle problemstillinger – problemstillinger, som han med en nærmest hæmningsløs energi og stor koloristisk og ekspressiv styrke i de seneste tiår har markeret sig som en betydelig fornyer af.
Samler af indtryk til udtryk
Tal R’s verden er fuld af billeder fra blade og aviser, fjernsynet og internettet, pornoblade, tegneserier og nintendo-spil samt fra kunsthistorien. De udgør grundmaterialet i hans malerier.
Både helt konkret i de tidlige billeder der er bygget op som collager af udklip, som Tal R som en anden posemand har samlet ind på sine ture rundt i byen. Eller som de billedtegn, der optræder overalt i hans billeder
Ud af kontekst ind i nye medier og betydninger
Også i hans nyere malerier er grundmaterialet billeder og fotografier, som han samler og klistrer ind i scrapbøger. De omsættes til malerier, og i den proces tømmes de for deres oprindelige betydning, men samtidigt åbnes de op for nye betydninger.
Det er også derfor, at motiverne kan optræde i mange forskellige udgaver og medier. Et motiv kan træde ud af et maleri og blive til en skulptur. Der kan blive til et stykke grafik, som igen kan blive til et nyt maleri.
Ophobninger tager form
Også ophobning spiller en rolle, blandt andet når Tal R arbejder med skulptur. Her bliver indsamlede materialer til en form for uglegylp, hvor alle vores civilisations efterladenskaber i hobes op i store, ustrukturerede klumper.
Flere medier og teknikker
I løbet af sin karriere har Tal R anvendt grafikken på egne, personlige måder. Selvom vi bedst kender ham som maleren, der udfolder sine fabulerende historier på store lærreder, har grafikken hele tiden været et centralt element i Tal Rs kunstneriske produktion.
Stort set alle grafiske teknikker er taget i anvendelse: træsnit, linoleumstryk, radering, ætsning, litografi og folietryk. Og det sker med lige dele kvalitetssans, humor og evne til fornyelse.
Tal R i samlingen
Holstebro Kunstmuseum har gennem årerne opbygget en omfattende samling værker af Tal R. Samlinger består, udover maleri, af tegninger, grafik, skulptur og tekstil. Museets samling præsenteres løbende i nye ophængninger.
Derudover har Holstebro Kunstmuseum flere gange præsenteret udstillinger med Tal R: Viva Ultra (2000), Prints by Tal R (2009), Tal R, Meese og Richter (2012) og The Men Who Fell from Earth (2017-18)
"Det kunne være gået fuldstændig galt. Men jeg foretrækker et ødelagt maleri over et dårligt maleri."
-Tal R, 2012