Bogreception: Ny bog om væveren Anna Thommesen

>>Download pressefotos<<

Anna Thommesen (1908-2004) var en dansk billedkunstner og væver. Igennem mere end fem årtier vævede hun sine karakteristiske tæpper med geometriske mønstre, der udgør et unikt livsværk i dansk kunsthistorie. Holstebro Kunstmuseum, der er hovedmuseum for kunstneren, inviterer til bogreception på udgivelsesdagen torsdag d. 23. november kl. 15.00.

Bogen er forfattet af kunsthistoriker Philip Phil, der i første afsnit præsenterer læseren for Anna Thommesens liv og arbejde. I bogens sidste del diskuteres modtagelsen af Anna Thommesens værk, og forfatteren afdækker nye forbindelser mellem dette og værker af andre kunstnere i hendes samtid. Centralt i bogen står selve værkoversigten, der for første gang dokumenterer hele Anna Thommesens imponerende produktion i sammenhæng.

Roskilde Domkirke og Landstingssalen

Thommesen var en respekteret kunstner og udførte flere store op¬gaver, heriblandt udsmykningen til alteret i Roskilde Domkirke og de meget store tæpper til Landstingssalen på Christiansborg. Alligevel er der kun få, der har skrevet om Anna Thommesens kunst. Som tekstilkunstner og kvinde er hendes værk primært blevet beskrevet som kunsthåndværk, og hun har derfor ikke fået den kunsthistoriske opmærksomhed, hun fortjener.

Velkommen til bogreception

Holstebro Kunstmuseum inviterer til bogreception på udgivelsesdagen, torsdag d. 23. november kl. 15.00, hvor forfatter Philip Phil fortæller om arbejdet med bogen, og museet er vært for en forfriskning. Det vil også være muligt at købe bogen til en særpris på 200 kr. (normalpris 300 kr.)

Bogreceptionen foregår i museets samlingspræsentation med værker af Anna og Erik Thommesen. Alle er velkomne med gratis entré til kunstmuseet i anledning af receptionen. Tilmelding er ikke nødvendig.

Også i København
Er du forhindret i at deltage i bogreceptionen i Holstebro har du muligheden tirsdag d. 28. november kl. 17-19 hos Bianca D’Alessandro – Frederiksholms Kanal 28A, København.

Hvad   Bogreception: Torsdag d. 23. november 2023 kl. 15.00-17.00
Hvor   Holstebro Kunstmuseum. Museumsvej 2A, 7500 Holstebro

Om bogen   244 sider og indbundet i shirtingbind.
Den er i stort format: 24,5 x 30 cm, og indeholder mere end 175 billeder.
Udgives af forlaget Rhodos i samarbejde med Syddansk Universitetsforlag. Pris 300 kr. (Særpris ifm. bogreceptionen: 200 kr.)

Pressefotos   >>Download pressefotos<<

Om forfatteren   Philip Pihl er cand.mag. i kunsthistorie. Han er uddannet på Københavns Universitet og Ludwig-Maximilians-Universität i München.

Forfatteren, Philip Phil, cand.mag. i kunsthistorie. Pressefoto

For yderligere information kontakt venligst samlings- og forskningsinspektør, Teresa Østergaard Pedersen: toep@holstebrokunstmuseum.dk / +45 2382 6531