Sørensen, Anna
Anna Sørensen (f. 1968) skaber sit helt eget, levende univers. Det er på én gang stramt styret og samtidigt intuitivt og spontant. Hendes ornamenter kunne i princippet fortsætte ud over maleriets kant, ud på væggen og ud over gulv og loft. På den måde kan man opfatte malerierne som værende et lille udsnit af en større helhed – et hul i væggen ind til en større, sammenhængende ornamental struktur, der ligger bagved og binder hendes malerier sammen.
Derfor er det heller ikke afgørende, om hendes malerier er normalt firkantede eller om de er aflange og panelagtige. Eller om ornamenterne i stedet for at sidde på et lærred sidder på én af de keramiske kugler, som Sørensen også dekorerer med sine ornamenter.
Ved første øjekast virker Sørensens farvevalg harmonisk og festligt. Men kigger man nærmere efter, opdager man, at der også her er indbyggede overraskelser. Hun har hele paletten i gang og bruger den ukonventionelt og uforudsigeligt. Kontrastfarver er sat op mod hinanden, og lige ved siden af anbringer hun former i forskellige nuancer af grønt, pink, lyserødt eller beige.
Fornyer af det farvestærke, formelle maleri
Anna Sørensen er uddannet på Kunstakademiet i København i perioden 1989-96. Hun er er med sine karakteristiske malerier en fornyer af det farvestærke, formelle maleri, der har en lang tradition i dansk kunst.
Geometrisk grundmønster og organisk mønsterbrud
Malerierne bygges intuitivt op som et mønster af firkanter og cirkler. De vokser ud over maleriets flade, og gentages og varieres til hele billedfladen er fyldt ud.
Indimellem brydes dette grundmønster af organiske, blomsterlignende former. Eller af strukturer, der har en helt anden karakter end grundmønstrets. Billederne er ikke statiske – de har indbyggede overraskelser og modsætninger.
Maleriet som maleri
Hendes malerier er altså ikke billeder af noget, man kan gå ud og iagttage i sin omverden. De er forestillingsløse, og handler i stedet om maleriet som maleri. Om maleriet som ornamentale, abstrakte overflader.
Mellem maleri og keramik på Holstebro Kunstmuseum
Holstebro Kunstmuseum har flere gange præsenteret udstillinger med Anna Sørensen, heriblandt Anna Sørensens første soloudstilling på et dansk kunstmuseum: Colour Groove (2008) og Clay Walk (2014). Derudover viser museet løbende malerier og keramiske værker af Anna Sørensen, når museets samling præsenteres i nye ophængninger.
Også i den måde hun bruger farven som materiale på, spiller hun på hele registret. Farverne er nogle steder sat på lærredet i flader og andre steder i enkeltstrøg, der danner konturer af forskellig tykkelse omkring formerne. Og nogle steder er farven sat på i jævne lag og andre gange pastost og direkte fra tuben.