Holstebro Kunstmuseum præsenterer: Menneske først – Astrid Noacks Studiesamling
70 år efter billedskærer og billedhugger Astrid Noacks død, overdrager Astrid Noack Legatfond nu hendes kunstneriske arv permanent til Holstebro Kunstmuseum. I den anledning præsenterer museet fra den 16. november 2024 særudstillingen Menneske Først – Astrid Noacks Studiesamling.
Udstillingen stiller skarpt på kvinden Astrid Noack, der i 1935 blev det første kvindelige medlem af kunstnersammenslutningen Grønningen, og som er den eneste kvindelige repræsentant blandt billedkunstnere i den Danske Kulturkanon fra 2006.
Tilblivelsen af statuen Anna Ancher dokumenteret af Gertrud Westergård
I centrum for Noacks kunst er mennesket. Et kunstnerisk valg, der afspejler det menneske Noack selv var. En kvinde, der som 32-årige rejste håbefuldt til Paris i år 1920, blev gravid og fik sit barn, som hun siden mistede, alene. En kvinde, der i sin søgen efter sit kunstneriske jeg levede rigt på relationer, men fattigt på fornødenhed. En kvinde, der med et autentisk blik på virkeligheden arbejdede mellem det traditionelle og det moderne, og på den måde skabte en ny og særlig form for skulptur.
Anna Ancher [portrætstatue], 1939. Originalgips. Foto: Lars Bay
Noack blev født i Ribe og uddannet billedskærer på Vallekilde i 1910. Hun døde den 26. december 1954, blev 66 år, og brød igennem med værkerne ”Stående kvinde” og ”Anna Ancher” i slutningen af 1930´erne.
Om særudstillingen Menneske først – Astrid Noacks Studiesamling
Lokation: Holstebro Kunstmuseum, Museumsvej 2A, 7500 Holstebro
Udstillingsperiode: d. 16. november 2024 - 4. maj 2025
Siden 1960´erne har Holstebro Kunstmuseum samlet værker af Noack. En samling, der altså nu bliver fuldendt. Foruden kunstnerens bogsamling, et brevarkiv, værkstedsbøger og kataloger samt et fotoarkiv rummer Noacks Studiesamling 88 skulpturer, 4 støbeforme og 103 tegninger, der nu bliver registreret og bevaret for eftertiden som en del af Holstebro Kunstmuseums samling.
Portræt sammen med Ung mand, der planter et træ
Den kunstneriske proces er hovedfokus for udstillingen. Hos Noack er grænserne mellem færdige værker og forarbejder eller versioneringer hårfin, og hendes grundighed og gennemarbejdning af hver enkelt skulptur er et særkende. De mange skitser og forarbejder i studiesamlingen vidner derfor om en utrættelig kunstners arbejde med sit materiale: Igen og igen bearbejdes menneskekroppen i gips, bronze, cement og sten. Kroppene udføres i skiftende skalaer og altid med den stille og humane værdighed, der kendetegner hendes arbejde.
Kvinde med barn [Mor med barn], 1953. Originalgips. Foto: Lars Bay
Noack kunne bruge mange år på at færdiggøre en skulptur og finde frem til dens helt rette udtryk. Hendes værker har en underspillet selvfølgelighed over sig, som ved nærmere eftersyn viser sig at bære på komplekse spændings- og proportionsforhold. Volumen og rum er enhver billedhuggers grundstof, og hos Noack understreges denne omstændighed af de ofte radikale og kompromisløse valg, hun træffer: Der er ingen farver, ud over materialerne selv, og ingen manierede positurer - kun mennesket i rummet. Noack foretrak at arbejdede ud fra levende model, hvilket udstillingens mange tegninger vidner om, og i sine skulpturer oversætter hun dette menneskelige nærvær til almengyldige udsagn.
Læs mere om Menneske først - Astrid Noacks Studiesamling
Coverfoto | Astrid Noack sidder model, Maison Watteau, 1929
For yderligere information, kontakt venligst:
Natasha Holst Bülow // 27 63 69 88 // natasha@bulowkommunikation.dk
Eller
Teresa Østergaard Pedersen, Samlings- og forskningsinspektør, ph.d. // 23 82 65 31 // toep@holstebrokunstmuseum.dk