Ny udstilling sætter fokus på kunstmuseets samlingsudvikling i anledning af kulturbyen Holstebros 750-års jubilæum

Klik på fotos for at downloade

Digitale skærminstallationer, malerier, monumentale tegninger, videokunst, vævede billeder og særprægede skulpturer samlet på én udstilling.Fra Sonja Ferlov Mancoba, Lawrence Weiner, Amalie Smith, Tal R og Kirsten Christensen til Toyin Ojih Odutola. De besøgende kan glæde sig til mødet med et omfattende udvalg af de omtrent 100 nye værker, som Holstebro Kunstmuseum har indkøbt eller modtaget som gave i de seneste 7,5 år. 

my imageMuseumsvilla og forplads. Kunstnerisk ornamentbelægningen af Martin Erik Andersen (2019). Foto: Thomas Jensen, Bubble

Den nyeste samtidskunst på Holstebro Kunstmuseum

I 2024 fejrer kulturbyen Holstebro sit 750års-jubilæum. Det er en stor glæde for Holstebro Kunstmuseum i den anledning at præsentere en særudstilling med et bredt udvalg af de værker, der i de seneste 7,5 år er indlemmet i den permanente samling i kraft af nyerhvervelser og donationer. Mange af værkerne på udstillingen har ikke tidligere været præsenteret for et publikum.

"I kraft af nyerhvervelser og donationer er Holstebro Kunstmuseums samling vokset med omkring 100 nye værker i perioden 2016-2024. Dette har været muligt takket været generøs støtte fra en række private og offentlige fonde samt privatpersoner og øvrige støtter, der på afgørende vis bidraget til den dynamiske udvikling af samlingen. Og dermed medvirket til at fremtidssikre Holstebro Kunstmuseum som 
et fremadrettet, udadvendt og aktivt museum", udtaler 
museumsdirektør Anders Gaardboe Jensen. 

I de seneste 7,5 år er Holstebro Kunstmuseums samling af samtidskunst blevet udbygget. Det drejer sig blandt andre om Daniel Richter, der i dag anses for at være en af Tysklands vigtigste nulevende kunstnere. Herudover Uffe Isolotto, der senest repræsenterede Danmark på Venedig Biennalen i 2022, og som arbejder på tværs af kunstneriske medier med den teknologiske krop som hovedmotiv, samt Marie Lund, hvis koncentrerede og bevidst underartikulerede værker kan betragtes i forlængelse af en skulpturel linje i samlingen, der bl.a. også tæller Astrid Noack. Billedkunstner og forfatter Amalie Smith er ligeledes indlemmet i samlingen med flere værker, der i skikkelse af digitalvævninger er i historisk dialog og samklang med kunstmuseets eksisterende samling af tekstilkunst fra nær og fjern.  

my imageJonathan Meese, Elephant Man träumt von Dir, 2007. Pressefoto

Forpladsen og museumshaven

Også de udendørs arealer har fået et markant kunstnerisk løft i de senere år. Ikke mindst er museerne beriget med en ny forplads – en kunstnerisk ornamentbelægning af sjælden karakter udført af Martin Erik Andersen, der består af et 12-stjernet mønster inspireret af stiftmosaikkerne i Ibrahim Agha al-Mustahfizans mausoleum i Aqsunqur-moskeen i Cairo. Og i museernes skulpturhave har stedsspecifikke værker af Marie Lund og den verdensberømte amerikanske konceptkunstner Lawrence Weiner fundet blivende plads sammen med et skulpturelt værk af Uffe Isolotto og et 
bronzerelief af Peter Linde Busk.

my imageAmalie Smith, LOOMING (Bugs & Interfaces), 2022. Foto: David Stjernholm

Verdenskunst og kunst fra hele verden

Som det eneste museum i Danmark belyser hovedlinjerne i Holstebro Kunstmuseums samling forbindelserne mellem dansk og international kunst og kunst fra ikke-europæiske folkeslag og civilisationer. Som en aktualisering af dette globalæstetiske samlingsspor – her med specifik reference til Poul Holm-Olsens omfattende afrikanske samling på stedet – har museet erhvervet et centralt værk af den betydningsfulde nigerianskfødte billedkunstner Toyin Ojih Odutola, som omhandler splittelsen mellem afrikanske traditioner og moderne eksistensvilkår. Erhvervelsen er på denne måde relateret til øvrige tværkulturelt arbejdende kunstnere i samlingen, herunder Martin Erik Andersen og Emil Westman Hertz. Dermed er Holstebro Kunstmuseums samling som helhed et mødested for forskellige tider, verdensdele og udtryksformer, hvor vi kan erfare en universel, fællesmenneskelig vilje til at fortolke og kunstnerisk bearbejde omverdenen og menneskefiguren i overensstemmelse med egne kulturelle traditioner og visioner for nybrud.

my imageToyin Ojih Odutola, Acclimation and Placement, 2019. Foto: Beth Wilkinson

En unik samling

"På udstillingen kan man, blandt meget andet, opleve aspekter af en kunstners produktion, som hidtil ikke har været repræsenteret på museet. For eksempel et tidligt og yderst sjældent oliemaleri af Sonja Ferlov Mancoba, der ellers i den brede offentlighed er kendt som en af landets fremmeste skulptører. Der indgår også naturalistisk orienterede fuglemotiver af John Olsen fra karrierens begyndelse, ligesom en række erhvervelser og donationer af Peter Linde Busk og Kirsten Christensen bevirker, at man som besøgende nu kan få et fyldestgørende indtryk af det samlede kunstnerskab. Konsoliderende erhvervelser af denne slags er også foretaget af keramikeren Gertrud Vasegaard og den internationalt anerkendte Tal R, af hvem Holstebro Kunstmuseum ejer en af de mest omfangsrige og repræsentative samlinger i verden", udtaler Museumsdirektør Anders Gaardboe Jensen.

my imageSonja Ferlov Mancoba, Skovbillede, 1930erne. Pressefoto

Holstebro Kunstmuseums samlingsmæssige fokus er væsentlige tendenser i dansk og international kunst og kunsthåndværk fra 1930erne til i dag. Siden sin start har kunstmuseet indsamlet relativt få kunstnere, der til gengæld er fyldigt repræsenteret og gerne retrospektivt. Indsamling betyder tilføjelse af nye værker til museets eksisterende kunstsamling, og er i overensstemmelse med Museumsloven en af museets hovedopgaver. Enhver indsamling på Holstebro Kunstmuseum sker med skyldigt hensyn til samlingens hovedlinjer, de retrospektive og konsoliderende ambitioner samt et nationalt helhedssyn i forhold til de øvrige offentlige kunstsamlinger i landet. og konsoliderende ambitioner samt et nationalt helhedssyn i forhold til de øvrige offentlige kunstsamlinger i landet.

my imageDaniel Richter, GONZO, 2015. Foto: Jens Ziehe

my imageUffe Isolotto, Universal Serial Bus, 2018. Pressefoto

FAKTA

Hvad   Særudstillingen Nyerhvervelser og donationer 2016-2024

Hvor   Holstebro Kunstmuseum. Museumsvej 2A. 7500 Holstebro

Hvornår   Den 3. februar - 20. oktober 2024. Fernisering lør. d. 3. feb. kl. 15. Alle er velkomne!

Pressefotos    Downloades ved at klikke på billederne.

For yderligere information kontakt venligst museumsdirektør Anders Gaardboe Jensen:
agj@holstebrokunstmuseum.dk / + 45 26137745

my imageLawrence Weiner, MATTER AS WE KNOW IT + RED PAINT + YELLOW MUD + GREEN SLIME & BURRIED WHERE THE EARTH IS SOFT ENOUGH. 1995. Foto: David Stjernholm

Tak

Vi takker de kunstnere, privatpersoner og øvrige støtter, der i årene 2016-2024 har doneret værker til museets samling. Samt de offentlige og private fonde, som helt enestående har muliggjort kunstindkøbene. Alle har dermed bidraget til museets udvikling samt på afgørende vis medvirket til at højne kvaliteten af museumsoplevelsen på stedet: Ny Carlsbergfondet, Augustinus Fonden, Slots- og Kulturstyrelsen, 15. Juni Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Det Obelske Familiefond, Færchfonden, Grosserer L.F. Foghts Fond, Beckett-Fonden, Frimodt-Heineke Fonden, Victor P. Christensens Legat, Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond & Holstebro Kunstmuseums Venner.

Udstillingen er støttet af

my imageTal R, Rødeflag, 2016. Foto: Anders Sune Berg

Kunstnere på udstillingen

Martin Erik Andersen (DK, f. 1964); Peter Linde Busk (DK, f. 1973); Kirsten Christensen (DK, f. 1943); Gutte Eriksen (DK, 1918-2008); Emil Westman Hertz (DK, 1978-2016); Olivia Holm-Møller (DK, 1875-1970); Uffe Isolotto (DK, f. 1976); Marie Lund (DK, f. 1976); Sonja Ferlov Mancoba (DK, 1911-1984); Jonathan Meese (DE, f. 1970); Albert Mertz (DK, 1920-1990); Lisbeth Nielsen (DK, f. 1952); Toyin Ojih Odutola (NGR/US, f. 1985); John Olsen (DK, 1938-2019); Poul Holm Olsen (DK, 1920-1990); Daniel Richter (DE, f. 1962); Amalie Smith (DK, f. 1985); Tal R (DK, f. 1967); Gertrud Vasegaard (DK, 1913-2007); Åge Vogel-Jørgensen (DK, 1888-1964); Lawrence Weiner (US, 1942-2021) og Inge Lise Westman (DK, f. 1945) samt præcolumbiansk keramik af ubekendt kunstner.

my imageKirsten Christensen, Kønnet, 1981. Foto: Ole Mortensen

my imageEmil Westman Hertz, Byen, 2016. Foto: David Stjernholmmy imagePeter Linde Busk, Lost in La Mancha II, 2018. Foto: Eric Tschernow

bubble