Thorvaldsen Medaillen til kommende udstiller på Holstebro Kunstmuseum

Billedkunstner Jørgen Michaelsen (f. 1961) har modtaget Thorvaldsen Medaillen - den højeste udmærkelse en dansk kunstner kan få. Til efteråret åbner han en stor soloudstilling på Holstebro Kunstmuseum.

Hvert år uddeler Akademiraadet ved Det Kongelige Akademi for de Skønne Kunster medaljer til danske kunstnere og arkitekter. Inden for den frie kunst er den fornemmeste af disse Thorvaldsen Medaillen, der blev indstiftet af kong Christian 8. tilbage i 1837.

Kunsten om rigets tilstand
I deres motivation for at tildele billed- og konceptkunstner Jørgen Michaelsen hædersbevisningen skriver Akademiraadet: "Jørgen Michaelsens oeuvre identificerer idiosynkratiske modsætninger og forbindelser mellem sproget, kunsten og samfundet i en kritisk, ofte ironisk undersøgelse af rigets og kunstens tilstand. […] Går man på opdagelse i hans store tekstproduktion, så er det første man møder latteren, en latter der selvom den bæres af ironien, ikke selv er det fjerneste ironisk. Den er netop det livsbekræftende i et univers, hvor kunsten aldrig må forfalde til falsk opbyggelighed". Raadet afslutter begrundelsen med at pointere, at Michaelsen modtager medaljen "for denne store og nødvendige kunstneriske indsats".

Jørgen Michaelsen, Det, vi taler om. Foto: Morten Jacobsen. Download pressefotos

Soloudstilling allerede til efteråret
Allerede i indeværende år vil det være muligt at opleve Jørgen Michaelsens kunst i større skala. De seneste tre år, fra før coronaen ramte Danmark, har kunstneren arbejdet sammen med Holstebro Kunstmuseum om en omfattende soloudstilling, der efter planen slår dørene op den 16. september. Udstillingen, der bærer det tvetydige og konfrontatoriske navn Cyber versus Buddha, bliver en rumlig totalinstallation med elementer såsom et lydrum, malerier, en film, collageværker og hele tre bøger – herunder sangbogen Cockroach og Tusind borgerhaikuer. Udstillingens værker er alle skabt i de turbulente år 2020-2023. Som en form for krøllet samtidsdiagnose tager de tematisk set temperaturen på den europæiske selvforståelse og identitet i lyset af tidens verdenskriser – herunder den vaklende tro på USA som garanten for fremskridt.

Jørgen Michaelsen forelæser om Danmarks første kulturminister Julius Bomholt. Foto: Odense Architecture Festival 2020. Download pressefotos

Flere medaljer til museets udstillere
I sommeren 2022 viste Holstebro Kunstmuseum soloudstillingen Looming af billedkunstner og forfatter Amalie Smith (f. 1985).  I forbindelse med Akademiraadets medaljeuddeling i år, og ud over hovedprisen til Michaelsen, gik N.L. Høyen Medaljen til Smith for sit kunstneriske arbejde med forholdet mellem vævning og computerteknologi. Medaljen gives for indsats af høj kvalitet inden for forskning, fortolkning eller formidling af de skønne kunster, og Smiths seneste bog Thread Ripper (Gyldendal 2020) blev nomineret til Weekendavisens Litteraturpris. Herudover har den unge Smith også modtaget blandt andet Kronprinsparrets Stjernedryspris (2015), Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat (2017) og nu altså også Høyen Medaljen.

Jørgen Michaelsen, Omsorgstachisme 1. Foto: Kunstneren. Download pressefotos

FAKTA
Bagom   Selve medaljen er udført af Christen Christensen (1806-45) i anledning af Thorvaldsens hjemkomst fra Rom i 1838 og bærer hans portræt. Der følger ikke en pengesum med medaljen.

Hvad    Særudstillingen Jørgen Michaelsen – Cyber vs. Buddha

Hvor   Holstebro Kunstmuseum Museumsvej 2A, 7500 Holstebro

Hvornår
  Den 16. september 2023 - 7. januar 2024