Astrid Noack
Samling
Billedhugger Astrid Noack (1888-1954) er én af det 20. århundredes store og usædvanlige skikkelser i dansk kunst. Hun blev født i Ribe og uddannet billedskærer på Vallekilde Højskole i 1910. I 1935 blev Noack det eksperimenterende udstillingsfællesskab Kunstnersammenslutningen Grønningens første kvindelige medlem. Og hun var igen pioner i 2006, godt nok posthumt, som eneste kvindelige kunstner i den danske Kulturkanon. Alt dette på baggrund af Noacks håndværksuddannelse, kompromisløshed og kunstneriske integritet samt en forkærlighed for antikkens kunst og den gotiske middelalderskulptur. Disse forbindelser bagud i tid omdannes hos Noack til en renfærdig skulptur, som dog er fuld af intensitet. Autoritativ, men aldrig påtrængende.
Mennesket før alt andet
Hos Noack er formen det vigtigste. Farve og overflade er underordnet skulpturens Emnet for Astrid Noacks arbejde er mennesket. Ofte set i sin mest karakteristiske stilling: den frontale. Kroppens diskrete drejning, den uperfekte asymmetri i ører, øjne og skuldre samt hænders eller fødders svagt forskudte placeringer skaber en oplevet spænding i figurerne. Noacks virkemidler er så underspillede, så minimale, at skulpturerne fremstår desto mere kraftfulde og værdige; som næsten abstrakte fortællinger om menneskets grundvilkår udtrykt gennem klassisk figuration. Således placeret i et sjældent virkningsfuldt mellemrum mellem traditionerne og det moderne står Astrid Noacks bidrag til den danske billedhuggerkunsts historie.
Selv udtrykker Astrid Noack det således: "Formen må fornemmes inde fra skulpturens kerne og føres udad i stram spænding. Ingen følelse eller følsom overflade får værdi, hvis ikke den bæres frem af indre konstruktion. Dette er abstraktionen i enhver skulptur, hvor forskellig udtryksformen end er."
Studiesamlingen
Efter Astrid Noacks død i december 1954 stiftede familien Astrid Noacks Legatfond med det formål at varetage den kunstneriske arv efter billedhuggeren. I dette lå både uddelingen af Astrid Noacks Legat til yngre danske billedhuggere og forvaltningen af den fysiske arv. Legatet uddeles fortsat, og i 2024 overdrog fonden Studiesamlingen permanent til Holstebro Kunstmuseum.
Museet ejede i forvejen 52 værker af Astrid Noack; det første erhvervet i 1966, året inden museet officielt åbnede. Med tilføjelsen af 88 skulpturer og 103 tegninger, som udgør Astrid Noacks Studiesamling – samt et righoldigt arkiv bestående af kunstnerens bogsamling, et brevarkiv, værkstedsbøger og fotoarkiv – har Noacks kunstnerskab fået et blivende hjem for eftertiden.
En stor del af værkerne blev konserveret i forbindelse med donationen; blandt andre de store originalgipser til Astrid Noacks hovedværk Anna Ancher (1939), der kan opleves i bronze på museets forplads, og Ung mand der planter et træ (1952), som kunstneren arbejdede på i knap ti år. Skulpturen Knælende dreng (1942) – der også, ligesom Kvinde med klæde (1943-44), er at finde i bronze- versioner ude i byrummet – var meget medtaget. Processen med at restaurere skulpturen er blevet dokumenteret i filmen Reversibel, der kan ses via filmarkivet i museets pauserum ”Glashjørnet” eller længere nede på siden her. De omtalte originalgipser kan opleves i denne samlingspræsentation i underetagens udstillingsrum sammen med bl.a. Astrid Noacks allersidste værk, det ufærdige Kvinde med barn (1954). Hertil præsenteres flere af Astrid Noacks store skulpturer samt forarbejder til disse. I en montre ses arkivalier i skiftende udvalg fra Noack-arkivet, der viser kunstnerens arbejdsprocesser.
Kunstneriske processer
I sin helhed vidner Studiesamlingen om en utrættelig kunstners arbejde med sit materiale: Igen og igen bearbejdes menneskekroppen i ler, gips, bronze, cement og sten. Kroppene udføres i skiftende skalaer, og Noack kunne bruge mange år på at finde
frem til en skulpturs helt rette vægt og fylde i rummet. Det var heller ikke unormalt, at Noack – selv efter en originalgips til en skulptur var blevet støbt af den første og forgængelige version i ler – greb fil og mejsel og arbejdede videre. Disse såkaldte originalgipser dominerer blandt skulpturerne i Studiesamlingen, og de kendes som regel på deres karakteristiske gulnede overflader, der oftest er resultatet af slipmidler påført i forbindelse med afstøbninger af dem i gips og bronze.
Hvis det først er let, er det ingenting værd
I et interview i 1951 bemærkede Astrid Noack, at hun havde det lettere end malerne, fordi hendes arbejde var så fysisk krævende: "Jeg har også den fordel fremfor f.eks. en maler, at der følger så meget manuelt arbejde med – rent og skært håndværk. Stenen skal hugges til, det koster mange timers slid, og det er sundt og fremmende for balancen. Håndværkeren i mig fryder sig over den del af arbejdet." Og hun fortsætter: "Hvis det først er let, er det ingenting værd mere, kunstnerisk set. Hver ny opgave er en kamp, som man må kæmpe ganske ydmygt […] Det er som med mennesker, man holder af."
FILM OG RADIOFOREDAG
Reversibel - Konserveringen af Astrid Noacks Studiesamling
Siden efteråret 2023 og frem mod at særudstillingen Menneske først - Astrid Noacks Studiesamling skulle åbne (Holstebro Kunstmuseum d. 16. nov. 2024 - 4. maj 2025) arbejdede skulpturkonservator Therese Gry Asla fra Kunstkonserveringen med at stabilisere og restaurere mange af skulpturerne i Astrid Noacks Studiesamling. Som månederne gik, oparbejdede hun et særligt kendskab til Astrid Noacks teknikker og processer, som på udstillingen blev formidlet i form af denne dokumentarfilm.
Filmen er produceret af Morten Ka Asla / 3rdEye Productions i samarbejde med Kunstkonserveringen.
Astrid Noack for eftertiden: tre nutidige perspektiver
Martin Erik Andersen, billedhugger og billedkunstner
Hanne Pedersen, kunsthistoriker
Kirsten Dufour, billedkunstner
Filmene er optaget og produceret til særudstillingen Menneske først - Astrid Noacks Studiesamling af billedkunstner Kristina Steinbock, 2024.
Radioforedrag | Astrid Noack om statuen 'Anna Ancher'
Astrid Noack oplæser sit radioforedrag om sin portrætstatue Anna Ancher (1939) i Danmarks Radio den 18. februar 1948.
Foto | Astrid Noack foran den indhyllede lermodel af Anna Ancher. Udsnit af foto taget af kunstnerens niece Getrud Westergård.
BOGUDGIVELSER
Menneske først - Astrid Noacks Studiesamling
I 2024 udgav Holstebro Kunstmuseum bogen Menneske først – Astrid Noacks Studiesamling, der dokumenterer samlingen i sin helhed og perspektiverer den kunsthistorisk. Læs mere om bogen i museet webshop
Stærkere end livet: Astrid Noack 1888-1954. Billedskærer og billedhugger
I 2025 er kunsthistoriker Hanne Pedersens autoritative biografi om Astrid Noack, Stærkere end livet: Astrid Noack 1888 1954. Billedskærer og billedhugger (2008) blevet genoptrykt på Holstebro Kunstmuseums Forlag. Læs mere om bogen i museet webshop
"Hvis det først er let, er det ingenting værd mere, kunstnerisk set. Hver ny opgave er en kamp, som man må kæmpe ganske ydmygt, mens man står og erkender sin afmagt, hvor frygtelig langt der er igen, og alligevel elsker man kampen. Det er som med mennesker, man holder af."
Astrid Noack, 1951