Astrid Noacks Studiesamling
Billedhuggeren Astrid Noack (1888-1954) efterlod ved sin død talrige skulpturer, skitser og bøger. Året efter stiftede familien Astrid Noacks Legatfond, der skulle varetage Noacks arv, de mange efterladte arbejder samt uddele det nystiftede Astrid Noacks Legat til unge danske kunstnere.Samling
Studiesamlingen på Holstebro Kunstmuseum
Holstebro Kunstmuseum ejer i dag over 50 værker af Noack, og hun er repræsenteret i byrummet med flere skulpturer. Fra museets start i 1967 har Astrid Noack spillet en væsentlig rolle i samlingen, og derfor valgte Legatfondet i 1982 at deponere kunstnerens originale gipsmodeller, skitser og arkivalier på museet: Studiesamlingen. Et større udvalg heraf vises på denne magasinudstilling.
Astrid Noacks Legatfond
Astrid Noack og Holstebro
Astrid Noack har været en central skikkelse i Holstebro Kunstmuseums samlinger helt fra museets start i 1967. Museets første leder, kunsthistorikeren og forfatteren Poul Vad, indsamlede flittigt hendes værker, og han betragtede de udtryksfulde, stiliserede og formstærke skulpturer som en hovedlinje i dansk skulptur- historie. Noacks kunstneriske udgangspunkt i menneskekroppen har siden da været en væsentlig reference i museets samling, som i dag tæller over 50 værker af kunstneren.
Forbindelsen mellem Holstebro Kunstmuseum og Astrid Noack blev yderligere forstærket i 1982. Her besluttede Legatfondet at deponere en lang række af kunstnerens originale gipsmodeller, skitser og arkivalier på museet: Astrid Noacks Studiesamling.
De mange studiearbejder vidner om en utrættelig kunstners arbejde med sit materiale: Igen og igen bearbejdes menneskekroppen i træ, gips og bronze. Kroppene udføres i skiftende skalaer og altid med den stille og humane værdighed, der kendetegner Astrid Noacks arbejde.