UNDERVÆRKER
- Et fælles værk skabt gennem eksperimenter og læring i feltet mellem naturvidenskab og kunst.
STEAM undervisning
I Holstebro Kunstmuseums underetage - omgivet af de værker, der har været en kilde til inspiration - udspringer UNDERVÆRKER. Værket er skabt som en afrunding og fejring af et ganske særligt undervisningsforløb. Med deltagelse af i alt 268 elever fra Holstebro Gymnasium og HF har Holstebro Kunstmuseum gennem to år været lærings- og udfoldelsesrum for en ny form for undervisning, der kobler naturvidenskabelige og kunstneriske fag; STEAM.
Eksperimenter og læring i feltet mellem kunst og naturfag
STEAM-undervisning er et nyt tiltag, der bygger på en holistisk tilgang til læring, hvor faggrænserne opløses og forbindes. Oftest er de naturvidenskabelige og kunstneriske fag adskilte, men STEAM-tilgangen gør det muligt at koble dem og udfordre vante tænkemåder og læringsstrategier.
Forløbet på Holstebro Kunstmuseum har taget udgangspunkt i værker af billedkunstner John Olsen (1938-2019). Kunstnerens værker er valgt på grund af hans undersøgende, undrende og eksperimenterende praksis, der favner det naturvidenskabelige felt.
Undervejs i forløbet har eleverne dykket ned i John Olsens praksis og arbejdet med at drage forskellige naturfaglige perspektiver ind i billedkunstundervisningen.
Et fælles værk med mange tråde
UNDERVÆRKER er flettet sammen af elevernes egne procesorienterede skitser, værker og eksperimenter, hvor de har prøvet kræfter med teknikker som prægning, dehydrering og afblegning. Disse eksperimenter har affødt en masse materiale, som er blevet samlet og formgivet af billedkunstnerne Jens Ardal og Sara Holm Strandby i naborummet til John Olsens Undrekammer. Sammen udgør de duoen bag det borgerinddragende kunstprojekt @hulelaboratoriet.
Ud over elevernes egne produktioner – og som en hilsen til forløbets anden undervisningsbase - er der i UNDERVÆRKER indvævet udvalgte genstande fra Holstebro Gymnasium og HF’s enestående naturvidenskabelige samling, bl.a. fra billesamler og tidligere underviser, Ole Mehl.
Science-Technology-Engineering-Arts-Mathematics
STEAM på museer er et 2-årigt projekt i regi af foreningen Intrface, der er en national forening af museer og ungdomsuddannelser, som arbejder sammen i lokale partnerskaber om at udvikle og gennemføre museumsbaseret undervisning.
STEAM på museer består af ni partnerskaber mellem gymnasieskoler og museer i Region Midtjylland. Støttet af Region Midt og Intrface. Læs mere om projektet
Undervisningen er gennemført, i samarbejde med museets formidlingsinspektør Katrine Sofie Jepsen, af undervisere i billedkunst samt design og arkitektur ved Holstebro Gymnasium og HF, Ane Charlotte Sølvsten og Pernille Damsgaard Jensen. I forløbet har de inviteret naturvidenskabelige kollegaer ind som bidragsydere fra forskellige fag.
"Jeg synes, det har været megafedt, at vi skulle blande fagene sammen. Og at smide et museum ind har bidraget til at lære mere nyt. (...) Jeg tror, de fleste af os gerne vil arbejde på sådan et projekt igen."
Citat fra elev, der har deltaget i STEAM-undervisning